Filtry DPF już od dłuższego czasu są cenione i popularne na rynku. To wyroby, jakie są montowane w układach wydechowych wysokoprężnych silników benzynowych. Pełnią one szereg funkcji, jakie warto poznać. Czym cechuje się taki filtr? Jak uniknąć jego zapchania? O czym warto pamiętać?
Ma on za zadanie oczyszczać gazy spalinowe z cząstek stałych, które bazują na węglu w formie sadzy, Na niej są zaadsorbowane inne substancje. Wprowadzenie produktu na rynek pozwoliło wyeliminować w pewnym stopniu emisję dymu czarnego. Okazuje się, że eliminacja większej ilości cząstek stałych wiąże się z połączeniem DPF z innymi elementami układu wydechowego (np. katalizator).
Korzystanie z takiego filtra wymaga należytej staranności i dbania o to, aby nie uległ on zapchaniu. Usterki zaworu recyrkulacji spalin to częsta przyczyna awarii w silnikach. Dochodzi do blokowania najczęściej w jednej pozycji, czego konsekwencją jest dymienie silnika i szybsze zapchania filtra. W celu zapobiegania zapchaniu DPF, trzeba sprawdzać systematycznie kontrolę zaworu EGR. Jeśli coś nas zaniepokoi, konieczne jest pozbycie się z jego wnętrza nadmiaru mieszanki sadzowo-olejowej, czyli nagaru.