Jak zbudowane jest zawieszenie?

Współczesne auta poruszają się po drogach różnej jakości. Jedne mogą dotrzeć w niemal każde miejsce, a inne ograniczają się jedynie do utwardzonych nawierzchni z obawy przed uszkodzeniem. Bez względu na rodzaj pokonywanych tras, niezbędnym elementem każdego z nich jest układ zawieszenia, gwarantujący właściwy kontakt kół z podłożem, a tym samym wysoki komfort jazdy.

A co w tym układzie jest najważniejsze?

Zawieszenie jest skonstruowane w taki sposób, by uwzględniać różne warunki jazdy – zarówno pod dużym obciążeniem, jak i bez niego, a także przy dużym przyspieszaniu i hamowaniu. Zwłaszcza dwa elementy tego układu wymagają szczególnej troski i regularnych wymian. Pierwszym z nich są wahacze, które odpowiadają przede wszystkim za stabilizację oraz przyczepność kół samochodu do nawierzchni, drugim zaś amortyzatory, mające za zadanie stabilizowanie całego auta w trakcie jazdy i utrzymywanie właściwego kontaktu z podłożem.

Wahacze należy wymieniać po zaobserwowaniu spadku sterowności podczas jazdy czy skręcania się kół, a ponadto po wypadku, natomiast amortyzatory – po wycieku z nich płynu albo spadku komfortu jazdy. Zwłaszcza te ostatnie należy sprawdzać co 20-30 000 kilometrów w profesjonalnym warsztacie.

Warto dodać, że w luksusowych autach są co prawda montowane wahacze i amortyzatory lepszej jakości, ale bez względu na to należy tak samo dbać o wahacze Audi a4 b5 i amortyzatory BMW e90, jak i elementy tego typu w samochodach niższej klasy. Zużywają się one bowiem tak samo w sposób naturalny, niezależnie od ceny pojazdu. Im trudniejsze warunki jazdy, tym szybciej tracą na jakości.

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

piętnaście − trzynaście =