Jak zbudowane jest zawieszenie?

Współczesne auta poruszają się po drogach różnej jakości. Jedne mogą dotrzeć w niemal każde miejsce, a inne ograniczają się jedynie do utwardzonych nawierzchni z obawy przed uszkodzeniem. Bez względu na rodzaj pokonywanych tras, niezbędnym elementem każdego z nich jest układ zawieszenia, gwarantujący właściwy kontakt kół z podłożem, a tym samym wysoki komfort jazdy.

A co w tym układzie jest najważniejsze?

Zawieszenie jest skonstruowane w taki sposób, by uwzględniać różne warunki jazdy – zarówno pod dużym obciążeniem, jak i bez niego, a także przy dużym przyspieszaniu i hamowaniu. Zwłaszcza dwa elementy tego układu wymagają szczególnej troski i regularnych wymian. Pierwszym z nich są wahacze, które odpowiadają przede wszystkim za stabilizację oraz przyczepność kół samochodu do nawierzchni, drugim zaś amortyzatory, mające za zadanie stabilizowanie całego auta w trakcie jazdy i utrzymywanie właściwego kontaktu z podłożem.

Wahacze należy wymieniać po zaobserwowaniu spadku sterowności podczas jazdy czy skręcania się kół, a ponadto po wypadku, natomiast amortyzatory – po wycieku z nich płynu albo spadku komfortu jazdy. Zwłaszcza te ostatnie należy sprawdzać co 20-30 000 kilometrów w profesjonalnym warsztacie.

Warto dodać, że w luksusowych autach są co prawda montowane wahacze i amortyzatory lepszej jakości, ale bez względu na to należy tak samo dbać o wahacze Audi a4 b5 i amortyzatory BMW e90, jak i elementy tego typu w samochodach niższej klasy. Zużywają się one bowiem tak samo w sposób naturalny, niezależnie od ceny pojazdu. Im trudniejsze warunki jazdy, tym szybciej tracą na jakości.

Zostaw odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

dwanaście − dwa =