Aspekty środowiskowe są coraz ważniejsze zarówno dla otoczenia zewnętrznego, jak i wewnętrznego przedsiębiorstw. Już nie tylko dbałość o środowisko wymagana jest przez prawo, ale również kontrahenci i klienci chcą wspierać wyłącznie „zielone przedsiębiorstwa”. Warto więc wiedzieć w jaki sposób należy prowadzić spółkę w ramach dbałości o środowisko.
Sposoby prowadzenia firmy, która dba o środowisko zależą od jej wielkości i formy. Im większe firmy, tym działania mogą dotyczyć tak zawiłych zagadnień jak zielony controlling, społeczna odpowiedzialność biznesu czy logistyka nakierowana na cele środowiskowe. Duże przedsiębiorstwa produkcyjne mogą ograniczać emisję spalin, wymieniać częściej pojazdy na bardziej ekologiczne czy realizować dogłębną analizę cyklu życia produktu.
Natomiast mniejsze przedsiębiorstwa powinny skupiać się na elementach łatwych do zarządzania i realizacji. Pracownicy powinni być szkoleni w zakresie oszczędzania wody czy energii elektrycznej. Warto również rozwiązania „eko” wdrożyć w życie podwładnych (np. płócienne torby, kubki papierowe zamiast plastikowych, filtrowana woda w kranach).
Przy próbie prowadzenia firmy ekologicznej nie możemy abstrahować od aspektów finansowych. Dlatego konieczne jest połączenie racji ekonomicznych i środowiskowych. Dobrym przykładem jest fotowoltaika. Panele pozwalają oszczędzać na rachunkach za prąd i włączyć się właśnie w trend „eko”. Kłopotem może być finansowanie, ale przez kredyt lub leasing fotowoltaika może zostać tanio i skutecznie wdrożona do przedsiębiorstwa.