Walcowa, ślimakowa – rodzaje i użycie przekładni

Przekładnie to mechanizmy, bez których niemożliwe byłoby działanie wielu układów i maszyn, wykorzystywanych współcześnie do bardzo wielu, zarówno mniej, jak i bardziej skomplikowanych celów. To one sprawiają, że ruch może być przeniesiony z elementów napędowych, na napędzane i to przy jednoczesnej zmianie parametrów takich jak prędkość i moment. Trzeba jednak pamiętać, że istnieje wiele rodzajów przekładni, które różnią się od siebie pod względem budowy, a tym samym również sposobu realizacji zadań. Jaki jest najważniejszy podział?

Jak dzielą się przekładnie?

Podstawowo rozróżnia się cztery rodzaje przekładni, do których należą mechaniczne, elektryczne, hydrauliczne lub pneumatyczne. Zdecydowanie najwięcej uwagi przykuwają jednak te pierwsze, gdyż odznaczają się większą sprawnością i niezawodnością. Tym samym wykorzystuje się je zdecydowanie najczęściej. Każdy z egzemplarzy może różnić się przykładowo pod względem liczby kół i wałów, ustawienia osi, czy też samego ruchu. Zdecydowanie bardziej istotny jest jednak rozdział z uwagi na rozwiązania konstrukcyjne. 

W tym miejscu należy wymienić przekładnie ślimakowe i walcowe. Obydwa typy należą do rodziny tzw. przekładni śrubowych, czyli po prostu zębatych. W pierwszej, przynajmniej jedno użyte koło posiada wieniec wklęsły, obejmujący ślimak. Nie spotkamy go natomiast w drugiej z wymienianych, która składa się tylko z kół walcowych. Te dwa rodzaje są jednymi z najpopularniejszych, i można je nabyć w postaci motoreduktorów w wielu sklepach internetowych, takich jak np.: https://sempolska.com.pl/oferta/motoreduktory-walcowe-keb-3-2/motoreduktory-walcowe-keb-3-2-3/, jak również stacjonarnych. 

 

Zostaw odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

16 − czternaście =