Aby silnik spalinowy dobrze pracował, musi oddawać nadmiar ciepła. Sposób, w jaki jednostki benzynowe i diesla spalają paliwo, powoduje bowiem stratę sporej części energii, która zamienia się w ciepło. Jest to podstawowa wada silników, ale póki co nie upowszechniło się żadne lepsze rozwiązanie. Dlatego też dbanie o dobre działanie układu chłodzenia w silniku jest niezmiernie ważne. A podstawowym i najważniejszym elementem tego układu jest chłodnica.
Silnik zawiera w sobie mnóstwo kanałów, którymi przepływa płyn chłodniczy. Odbiera on ciepło, które generuje silnik podczas pracy. Następnie termostat, który dba o prawidłową temperaturę w czasie pracy motoru, przepuszcza część chłodziwa z powrotem do układu, a część wysyła specjalnymi rurami i wężami do chłodnicy. Dzięki temu temperatura zawsze jest stała, powinna ona wynosić pomiędzy 80 a 90 stopni, zależnie od tego, jaki był zamysł danego producenta silnika.
W razie gdyby pomimo przepuszczania płynu przez chłodnicę jego temperatura wciąż była zbyt duża, specjalny czujnik temperatury przy chłodnicy ma za zadanie zewrzeć swoje styki i uruchomić elektryczny wentylator. Ten wymusi przepływ powietrza i schłodzi płyn do pożądanej temperatury.
W silniki spalinowe wyposażone są dziś nie tylko auta osobowe. Znajdują się one też w sprzęcie rolniczym, maszynach budowlanych, czy chociażby wózkach widłowych. Jeżeli jesteśmy ciekawi różnic i podobieństw w parametrach chłodnic w zależności od tego, gdzie są one montowane, wystarczy wyszukać chociażby pod hasłem „chłodnica wózek widłowy Nissan” w internecie, a znajdziemy dokładne dane na temat rodzaju i budowy chłodnic, które stosowane są na ten przykład w wózkach spalinowych.