Niekiedy dla klientów lokali gastronomicznych odwiedzających wybraną restaurację po raz pierwszy ważniejszy jest poziom higieny miejsca, niż smak dania serwowanego na talerzu. Nic więc dziwnego, że restauratorzy tak dużą uwagę przywiązują do zachowania czystości w swoim lokalu. Poza codziennym sprzątaniem wymaga się przestrzegania restrykcyjnych procedur higienicznych – w końcu kucharze, kelnerzy i pomoce kuchenne mają kontakt z podawaną żywnością. Czy istnieje efektywny sposób, pomagający utrzymać czystość w restauracji?
Higiena w restauracji zależy przede wszystkim od działań podejmowanych przez personel. Jeśli nie jesteś przekonany, że Twój zespół dba o czystość w wymagany przez Ciebie sposób to zorganizuj specjalne zebranie, na którym wytłumaczysz czego od nich wymagasz. Nawet niewłaściwe mycie dłoni może stanowić duże zagrożenie dla lokalu gastronomicznego – to właśnie na nich przenoszonych jest kilka milionów bakterii, w tym pasożyty, czy pałeczki Salmonelli. Nie wystarczy regularne płukanie rąk wodą. Personel mający kontakt z żywnością powinien dezynfekować ręce specjalnymi preparatami przez co najmniej kilkanaście sekund.
Czystość w restauracji pomogą utrzymać także specjalne plany i harmonogramy sprzątania. Wskazanie pracowników odpowiedzialnych za utrzymanie konkretnych części lokalu, wykaz częstotliwości czyszczenia poszczególnych sprzętów, czy pomieszczeń stanowczo poprawi poziom higieny Twojego lokalu. Obok wypracowania dobrych nawyków harmonogramy sprzątania pozwolą także na wyciąganie konsekwencji w przypadku niedopełnienia obowiązków przez zatrudnionego. To z kolei stanowić będzie motywację do jak najlepszego dbania o higienę zakładu pracy.
Poza odpowiednim zachowaniem personelu zatrudnionego w restauracji istotne będą również środki i metody stosowane przy sprzątaniu. W lokalu gastronomicznym powinna być wykorzystywana chemia profesjonalna, która skutecznie zajmie się usuwaniem chorobotwórczych grzybów i bakterii. Te obecne są bowiem niemal wszędzie – również na blatach roboczych. To właśnie na nich spoczywa przygotowywana żywność, naczynia, akcesoria kuchenne i dłonie personelu. Nie można więc bagatelizować ich czystości. Środki chemiczne przeznaczone do czyszczenia blatów powinny być odpowiednio przygotowane, ponieważ następnie powierzchnia ta ma kontakt z żywnością.
Nie tylko blaty robocze zasługują na uwagę podczas sprzątania. Także regularny przegląd wentylatorów i wyciągów pomaga zadbać o właściwy stan higieny w restauracji. Zwłaszcza, że urządzenia te zbierają brud, drobinki kurzu, a nawet pleśń. Nie można dopuścić do przedostania się tych elementów do potraw serwowanych gościom. Do ich czyszczenia wykorzystuje się specjalne preparaty, a restauratorzy nie powinni zapomnieć również o konieczności regularnej wymiany filtrów powietrza.
Największa uwaga personelu pracującego w lokalu gastronomicznym powinna spoczywać na czystości sprzętów wykorzystywanych podczas pracy. By utrudnić zarazkom przedostawanie się do przygotowywanych potraw należy dokładnie dezynfekować używane w restauracji noże, łyżki, czy deski do krojenia. Podobnie jak w przypadku utrzymywania higieny rąk, przepłukanie akcesoriów kuchennych letnią wodą nie wystarczy. By zadbać o całkowitą likwidację szkodliwych drobnoustrojów trzeba stosować do mycia specjalne środki czyszczące i przywiązywać uwagę do usuwania kłopotliwych resztek jedzenia ze szczelin w akcesoriach kuchennych.
Regularne sprzątanie restauracji powinno obejmować także usuwanie zanieczyszczeń z wnętrza zamrażarek i lodówek, które również mają kontakt z przygotowywaną żywnością. Ze względu na swoje szczególne parametry, do utrzymywania higieny tego typu sprzętów warto wykorzystywać dedykowane im preparaty. Uniwersalne środki czystości mogą bowiem okazać się nieskuteczne w usuwaniu szkodliwych drobnoustrojów.
Klient odwiedzający restauracje nie ma bezpośredniego dostępu do kuchni, dlatego to sala i toaleta będą dla niego wyznacznikiem poziomu czystości w lokalu. Personel powinien więc w szczególny sposób zadbać o higienę w łazience, którą warto kontrolować kilka razy dziennie. Uwaga pracowników powinna być skupiona na regularnej wymianie pustych rolek papieru toaletowego, ręcznika papierowego, czyszczeniu ewentualnych zabrudzeń muszli klozetowej i opróżnieniu pełnego kosza na śmieci. Nie można jednak zapomnieć o regularnym usuwaniu bakterii i grzybów.
W tym przypadku najlepiej sprawdzi się profesjonalna chemia. Czyścić należy nie tylko toaletę, podłogę i zlew, lecz także klamki, spłuczki, czy krany. Do skutecznego usuwania kamienia wodnego i zacieków warto stosować mleczko do czyszczenia, z kolei wnętrze muszli klozetowej powinno być traktowane środkami o kwasowym odczynie. Te bowiem najlepiej radzą sobie z zarazkami występującymi w toalecie, niszcząc jednocześnie widoczne zanieczyszczenia.
Na ogólny odbiór lokalu w oczach klientów wpływają również najbardziej oczywiste elementy – takie jak czystość szyb okiennych i podłóg. Te ostatnie warto kontrolować regularnie w przeciągu dnia, głównie ze względu na zmienne warunki atmosferyczne, które przyczyniają się do zabrudzeń posadzki. Ważne jest stosowanie środków nabłyszczających podłogę i jednocześnie działających antypoślizgowo. Do czyszczenia szyb z kolei najlepiej sprawdzą się płyny z dodatkiem środków antystatycznych, dzięki czemu kurz będzie wolniej osadzał się na ich powierzchni.
Co z ubraniami personelu? W końcu kelnerzy i obsługa baru to wizytówka restauracji. Czyste i wyprasowane uniformy powinny być stale kontrolowane przez kierownika sali, tak by klienci już od pierwszego kroku postawionego w lokalu wiedzieli, że zostaną potraktowani z szacunkiem. Schludnie wyglądająca obsługa jest dla nich zazwyczaj oznaką, że lokal przywiązuje dużą uwagę do utrzymania czystości również w pozostałych przestrzeniach swojej działalności.