Kupno motocykla to zawsze poważna sprawa, ale staje się ona jeszcze bardziej skomplikowana, kiedy chodzi o stary model, którego od dawna nie ma już w produkcji. Dotyczy to zarówno zabytkowych egzemplarzy, takich jak Simson SR2 albo Junak M10, ale także jednośladów nieco nowszych, ale mających wśród fanów status klasyka. Dokonując zakupu należy się kierować kilkoma ważnymi zasadami, szczególnie jeżeli brak nam doświadczenia i nie zamierzamy remontować własnych dwóch kółek od absolutnych podstaw.
Wiadomo jednak, że nie zawsze jest taka możliwość. Dla chcącego jednak nic trudnego i chęć posiadania na własność zabytkowego motocykla nie jest wcale wykluczone. Należy jednak dokładnie sprawdzić dokumenty. Warto się dokładnie upewnić, czy wszystko jest z nimi w porządku. Dobrze również sprawdzić przebieg, choć w przypadku zabytków nie jest to kwestia aż tak istotna.
Jeżeli zakup dotyczy maszyny, która odpala i jeździ, bardzo ważne jest skontrolowanie stanu silnika, opon, a także tłumika, stopki oraz siedzenia. Osoba, która sprzedaje nam motocykl, powinna bez problemu zgodzić się nie tylko na wykonanie jazdy próbnej, ale także sprawdzenie na stacji kontroli pojazdów. Jeżeli się od tego wymiguje i nie chce dopuścić, żeby Simson SR2 został obejrzany przez fachowca, to lepiej się wstrzymać. Zazwyczaj oznacza to, że motocykl posiada jakieś ukryte wady, które mogą okazać się dyskwalifikujące przy próbie załatwienia przeglądu.